• Polub nas na Facebooku!
  • (76) 862 94 30
  • al. Orła Białego 2, Legnica
Fundacja Ekologiczna "Zielona Akcja" Fundacja Ekologiczna "Zielona Akcja"
  • Aktualności
  • Projekty
    • W realizacji
    • Zrealizowane
    • Mapa inicjatyw
  • Oferta
  • Fundacja
    • Zespół
    • Dokumenty
    • Archiwum
  • Zamówienia publiczne
  • Baza wiedzy
    • Nasze publikacje
    • Nasze inicjatywy
  • Kontakt
Fundacja Ekologiczna "Zielona Akcja"

Dobry klimat dla regionu – działania praktyczne dla szkół i mieszkańców Dolnego Śląska w zakresie łagodzenia zmian klimatu

Strona główna Projekty W realizacji Dobry klimat dla regionu – działania praktyczne dla szkół i mieszkańców Dolnego Śląska w zakresie łagodzenia zmian klimatu Dobry klimat dla regionu – działania praktyczne dla szkół i mieszkańców Dolnego Śląska w zakresie łagodzenia zmian klimatu

Dobry klimat dla regionu – działania praktyczne dla szkół i mieszkańców Dolnego Śląska w zakresie łagodzenia zmian klimatu

Projekt skierowany jest do przedszkoli, uczniów klas podstawowych, ponadpodstawowych  oraz nauczycieli i rodziców z terenu województwa dolnośląskiego.

Jego celem jest pokazanie jak przyroda reaguje na zmiany klimatu oraz zachęcenie do podejmowania prostych działań łagodzących skutki zmian klimatu w najbliższym otoczeniu szkoły, domu, osiedla.

 

W ramach projektu zaplanowano:

  • dwa jednodniowe warsztaty terenowe dla nauczycieli we wrześniu i październiku. Warsztaty mają podnieść wiedzę i kompetencję nauczycieli w zakresie prowadzenia zajęć dotyczących zmian klimatu oraz obserwowania tych zmian w najbliższym środowisku;
  • zajęcia terenowe dla klasy/grupy szkolnej pokazujące skutki zmian klimatu w najbliższym otoczeniu szkoły, miejscowości. Uczniowie pod opieką edukatorów przeprowadzą obserwacje siedlisk i gatunków oraz wezmą udział w zabawach edukacyjnych, czas trwania 5 godz;
  • założenie biorożnorodnej rabaty, która może być praktycznym i lokalnym przykładem łagodzenia zmian klimatu w otoczeniu szkoły np.: posadzenie rodzimych gatunków drzew, krzewów jako gatunków odpornych na susze, posadzenie ziół, zamontowanie domków dla dzikich owadów zapylajacych. Założenie rabaty zostanie wspólnie zaplanowane przez grupę szkolną/klasę oraz naszego edukatora, który pomoże dobrać odpowiednie gatunki. Koszt założenia rabaty zostanie pokryty przez naszą Fundację;
  • warunkiem wzięcia udziału w projekcie jest złożenie deklaracji udziału (załącznik do zaproszenia) której uczniowie wraz z nauczycielem opiszą jakie obserwacje dotyczące wpływu zmian klimatu na przyrodę i otoczenie człowieka mogą prowadzić w najbliższym środowisku. Uczestnicy powinni również opisać w jaki sposób i w jakim zakresie mogą założyć rabatę edukacyjną na terenie przyszkolnym.

 

Szkoły które wezmą udział w projekcie otrzymają również materiały edukacyjne – poradnik oraz plansze umożliwiające prowadzenie obserwacji zmian klimatu.

Udział w projekcie oraz zaproponowane zajęcia są bezpłatne.

Osoba do kontaktu:

Koordynator projektu Joanna Woźnicka,  e-mail: woznicka@zielonaakcja.pl  tel. 607 828 865.

Szkolenia dla nauczycieli

Szkolenie dla nauczycieli w Rzeszówku

 W dniu  22.09.2023r w Zagrodzie Edukacyjnej Zielony Wulkan odbyło się pierwsze szkolenie dla nauczycieli edukacyjne „Jak przeciwdziałać zmianom klimatycznym i dbać
o bioróżnorodność” . W szkoleniu wzięło udział 16 osób.

W trakcie szkolenia nauczyciele poszerzali swoją wiedzę i kompetencje w zakresie prowadzenia zajęć dotyczących zmian klimatu  prezentując kluczowe kwestie dotyczące:

  • Jak dbać o otaczającą nas przyrodę w dobie zmian klimatu, dobre praktyki pielęgnacji, wykorzystanie lokalnych zasobów do adaptacji do zmian klimatu,
  • Jak przebiegają zmiany klimatu  i  jak możemy przygotować do tych zmian dzieci, gminę i miejscowości,
  • Jak prowadzić obserwację lokalnego środowiska
  • rozpoznawanie gatunków roślin, owadów związanych z siedliskami łąkowymi oraz zagrożeń wynikających z suszy i wzrostu temperatur,
  • Warsztaty praktyczne wykorzystania ziół w naturoterapii.

Szkolenie dla nauczycieli w Chrośnicy

Kolejne szkolenie edukacyjne „Przyroda łagodzi zmiany klimatu” dla nauczycieli odbyło .się w Chrośnicy w dniu 17.12.2023r. W szkoleniu wzięło udział 16 osób.

Zaprezentowano kluczowe kwestie dotyczące:

  • Przebieg oraz prognozy zmian klimatu globalne, regionalne, lokalne
  • Zmiany klimatu oraz ich wpływ na bioróżnorodność i zasoby wody. Co możemy zrobić dla zachowania wody i środowiska przyrodniczego.
  • Bioróżnorodność w najbliższym otoczeniu – jak zakładać,  dbać i pielęgnować rabaty w dobie zmian klimatu.
  • Wyjście w teren – Przykłady – rabaty ziołowe,  barwierskie, ogrody wertykalne, praktyczne inspiracje dla szkół i ogrodów
  • Wykorzystanie roślin barwierskich – zajecie barwienia tkanin z roślinnych barwników.
20230922_095949
20230922_094738
384101660_1055229562597255_8301215865923590663_n
20230922_110043
20230922_104646
20230922_095320
20230922_095310
20230922_094746
393502699_717121503776510_5757985276083210432_n
393576648_717121957109798_4952208666802793679_n
393485531_717122123776448_8975193090739626786_n
391643134_717122190443108_4255878979176157318_n
391761517_717122020443125_8228514711845129867_n
393308498_717122223776438_1938630353353724376_n
391641914_717121733776487_1139635827625591163_n (1)
393366805_717122067109787_1181064020242022115_n
Działania w szkołach
  • W ramach realizacji projektu zaplanowano przeprowadzenie  warsztatów w 15 placówkach na terenie Dolnego Śląska  oraz wykonają rabaty edukacyjne. Warsztaty będą podzielone na 3 spotkania:-  warsztaty z zakładania rabat edukacyjnych dokonywanych na terenie realizacji projektu np.: obserwacja owadów na utworzonym siedlisku, obserwacja zmian pogodowych. Nasi edukatorzy przekażą wskazówki dot. Zakładania rabat edukacyjnych, doboru gatunków, wyboru miejsca itp. Grupy szkolne zostaną również zaopatrzone w materiały dydaktyczne np. poradnik edukacyjny, kartki edukacyjne.– Warsztaty terenowe prowadzone będą przez edukatorów  w bliskiej okolicy placówek szkolnych, które zostaną zakwalifikowane do projektu.Są to jednodniowe ( min.4 – 5 godzinne ) zajęcia w terenie poświęcone takim zagadnieniom jak wpływ zmian klimatu na środowisko wodne, środowisko leśne, siedliska i gatunki, które są wskaźnikami zmian klimatu. Uczniowie pod opieką edukatorów prowadzą obserwacje siedlisk i gatunków oraz uczestniczą w zabawach edukacyjnych.Grupy otrzymują materiały edukacyjne poświęcone tym zagadnieniom.
Zdjęcie WhatsApp 2023-11-09 o 13.53.30_756d52e0
Zdjęcie WhatsApp 2023-11-09 o 09.39.16_734af321
Zdjęcie WhatsApp 2023-11-09 o 09.31.46_acd2b098
Zdjęcie WhatsApp 2023-11-09 o 09.31.46_8f0b16cf
Zdjęcie WhatsApp 2023-11-09 o 09.30.14_4c2452fc
14
15
16
Zdjęcie WhatsApp 2023-11-09 o 09.33.18_47d565b0
Zdjęcie WhatsApp 2023-11-09 o 09.34.27_a68690e1
Zdjęcie WhatsApp 2023-11-09 o 13.53.29_066f6734 — kopia
Materiały edukacyjne

W ramach projektu zostaną wykonane kartki edukacyjne – widokówki o owadach, ziołach oraz drzewach oraz zostanie wydany poradnik edukacyjny.

Kartka edukacyjna zioła cz. 1

Kartka edukacyjna zioła cz. 2

Kartka edukacyjna owady cz. 1

Kartka edukacyjna owady cz. 2

Kartka edukacyjna drzewa cz. 1

Kartka edukacyjna drzewa cz. 2

Aktualności związane z projektem
Prezentacja dot. udział placówek w projekcie “Dobry klimat dla regionu”

Prezentacja dot. udział placówek w projekcie “Dobry klimat dla regionu”

Zielona Akcja 27 maja 2024
Nasadzenia  w ramach projektu “Dobry klimat dla regionu”

Nasadzenia w ramach projektu “Dobry klimat dla regionu”

Zielona Akcja 23 maja 2024
warsztaty w ramach projektu “Dobry klimat dla regionu”

warsztaty w ramach projektu “Dobry klimat dla regionu”

Zielona Akcja 28 marca 2024
Nasadzenia  w ramach projektu “Dobry klimat dla regionu” przy Wolnej Szkole Życia w Bolkowie

Nasadzenia w ramach projektu “Dobry klimat dla regionu” przy Wolnej Szkole Życia w Bolkowie

Zielona Akcja 20 marca 2024
Materiał edukacyjny o drzewach, owadach i ziołach

Materiał edukacyjny o drzewach, owadach i ziołach

Zielona Akcja 10 stycznia 2024
Prezentacja dot. udział placówek w projekcie “Dobry klimat dla regionu” – Szkoła Podstawowa w Krotoszycach

Prezentacja dot. udział placówek w projekcie “Dobry klimat dla regionu” – Szkoła Podstawowa w Krotoszycach

Zielona Akcja 12 grudnia 2023
Warsztaty terenowe w ramach projektu “Dobry klimat dla regionu”

Warsztaty terenowe w ramach projektu “Dobry klimat dla regionu”

Zielona Akcja 29 listopada 2023
Szkolenie w Chrośnicy dla nauczycieli “Przyroda łagodzi zmiany klimatu”

Szkolenie w Chrośnicy dla nauczycieli “Przyroda łagodzi zmiany klimatu”

Zielona Akcja 17 października 2023
Wyniki konkursu “Przyroda łagodzi zmiany klimatu”

Wyniki konkursu “Przyroda łagodzi zmiany klimatu”

Zielona Akcja 3 października 2023
Załaduj więcej
Grantodawcy

„Dobry klimat dla regionu – działania praktyczne dla szkół i mieszkańców Dolnego Śląska w zakresie łagodzenia zmian klimatu“

Wartość ogólna przedsięwzięcia 163 700,00 zł

Kwota dofinansowania ze środków NFOŚiGW i WFOŚiGW we Wrocławiu wynosi 147 330,00 zł co stanowi 90% kosztów kwalifikowalnych

Dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej.

nfos-wfos

Nawigacja

O projekcie

Szkolenia dla nauczycieli

Działania w szkołach

Materiały edukacyjne

Aktualności

Grantodawcy

zielona-akcja-logo-2
Nawigacja
  • Aktualności
  • Projekty
    • W realizacji
    • Zrealizowane
    • Mapa inicjatyw
  • Oferta
  • Fundacja
    • Zespół
    • Dokumenty
    • Archiwum
  • Zamówienia publiczne
  • Baza wiedzy
    • Nasze publikacje
    • Nasze inicjatywy
  • Kontakt
Dane kontaktowe

Fundacja Ekologiczna “Zielona Akcja”
al. Orła Białego 2, 59-220 Legnica

Tel.: (76) 862 94 30

Kopiuj

Udogodnienia

Readable Experience

Lupa tekstowa
Czytelna czcionka
Highlight Links
Rozmiar czcionki
Domyślne
Ciemny kontrast
Jasny kontrast
Monochromia
Wysoki kontrast
Wysokie nasycenie
Niskie nasycenie
Ukryj obrazy
Maska do czytania
Highlight Hover
Duży ciemny kursor

Fundacja Ekologiczna "Zielona Akcja" Accessibility Statement

Accessibility Statement

  • zielonaakcja.pl
  • 15 May 2025

Compliance status

We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

Screen-reader and keyboard navigation

Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

  1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

    These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

  2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

    Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

Disability profiles supported in our website

  • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
  • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
  • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
  • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
  • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
  • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

Additional UI, design, and readability adjustments

  1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
  2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
  3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
  4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
  5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
  6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
  7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

Browser and assistive technology compatibility

We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

Notes, comments, and feedback

Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to