• Polub nas na Facebooku!
  • (76) 862 94 30
  • al. Orła Białego 2, Legnica
Fundacja Ekologiczna "Zielona Akcja" Fundacja Ekologiczna "Zielona Akcja"
  • Aktualności
  • Projekty
    • W realizacji
    • Zrealizowane
  • Oferta
  • Fundacja
    • Zespół
    • Dokumenty
    • Archiwum
  • Zamówienia publiczne
  • Baza wiedzy
    • Nasze publikacje
    • Nasze inicjatywy
  • Kontakt
Fundacja Ekologiczna "Zielona Akcja"

Nasze inicjatywy

Strona główna Baza wiedzy Nasze inicjatywy

Inicjatywy Fundacji Ekologiczna "Zielona Akcja"

Sieć wsparcia społecznych inicjatyw dla klimatu

Projekt „Sieć wsparcia społecznych inicjatyw dla klimatu” realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG w latach 2021 – 2022.

Projekt wzmacnia aktywność obywatelską i inspiruje do podejmowania decyzji i działań związanych z adaptacją do zmian klimatu w skali lokalnej.

Zielono – niebieskie inicjatywy zrealizowane w ramach projektu:

  1. Przemków – zielona ściana i zbiornik na wodę opadową przy Przemkowskim Ośrodku Kultury
  2. Chocianów – rabata roślin miododajnych przy siedzibie Fundacji Wrzosowa Kraina
  3. Chojnów – miododajna rabata bylinowa przy Szkole Podstawowej nr 4
  4. Byczyna (woj. opolskie)rabata bylinowa i zbiornik na wodę opadową przy siedzibie stowarzyszenia Arkona
  5. Radecz – społeczny zielnik przy świetlicy
  6. Międzybórz – zagospodarowanie zielenią terenu przy boisku piłkarskim
  7. Legnica łąka kwietna w niecce przy zbiegu ulic Jaskółczej i Dąbrówki
Dla pszczół – transgraniczna współpraca na rzecz zachowania siedlisk pszczół i dzikich owadów zapylających

Projekt „Dla pszczół – transgraniczna współpraca na rzecz zachowania siedlisk pszczół i dzikich owadów zapylających” jest międzynarodową, transgraniczną inicjatywą na pograniczu polsko-niemieckim, dofinansowaną ze środków Interreg Polska-Saksonia, realizowaną w latach 2018-2022.

Celem projektu jest wzmocnienie partnerskiej współpracy na rzecz kreowania środowiska przyjaznego dla dzikich pszczół, a także w zakresie kształtowania opinii społeczeństwa w temacie współpracy na rzecz zrównoważonego rozwoju na obszarze pogranicza polsko-niemieckiego.

Inicjatywy dla pszczół realizowane na terenie woj. dolnośląskiego:

  1. Bolków – 100 szt. drzew owocowych, jabłoni, grusz i czereśni posadzonych wzdłuż ścieżki rowerowej.
  2. Leśna – 100 szt. drzew owocowych posadzonych w różnych częściach miasta, m.in. przy boisku, parkingu, terenie rekreacyjnym.
  3. Świeradów Zdrój – 100 drzew owocowych w starych odmianach posadzonych w pobliżu Centrum Edukacji Ekologicznej „Izerska Łąka”
  4. Osiecznica – 100 drzew tj. lipa drobnolistna, klon polny, klon zwyczajny, głóg pośredni, posadzone w różnych częściach miasta.
  5. Lwówek Śląski – 100 sztuk lipy drobnolistnej posadzonych na obrzeżach miasta
  6. Wądroże Wielkie – 80 drzew różnych gatunków tj. lipa drobnolistna, klon polny, klon zwyczajny, głóg pośredni, dereń, posadzonych w celu utworzenia miniarboretum we wsi
  7. Wolimierz – sad owocowy złożony z 80 drzew tj. jabłoń, grusza, wiśnia, czereśnia, brzoskwinia, śliwa.
  8. Paszowice – 80 lip drobnolistnych utworzyło pasieczysko wśród pól
  9. Kowary – 80 lip drobnolistnych posadzonych w różnych miejscach miasta: skwer, park, parking osiedlowy.
WIKT – Wsparcie działań na rzecz ochrony klimatu w regionie transgranicznym

Projekt „WIKT – Wsparcie działań na rzecz ochrony klimatu w regionie transgranicznym” dofinansowany ze środków INTERREG Polska –  Saksonia.

Głównym celem projektu jest wsparcie rozwoju kompetencji instytucji rejonu wsparcia oraz kreowanie świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie ochrony klimatu poprzez wdrożenie  akcji na rzecz ochrony klimatu i bioróżnorodności.

Zielona i niebieska infrastruktura na rzecz ochrony klimatu:

  1. Przybyłowice (gm. Męcinka) – rabata ziołowa
  2. Stankowice (gm. Leśna) – rabata ziołowa
  3. Szklarska Poręba – rabata ziołowa
  4. Wojcieszów – rabata ziołowa
  5. Bolesławiec – zagospodarowanie wody deszczowej
  6. Szklarska Poręba – zagospodarowanie wody deszczowej
  7. Nowy Kościół (gm. Świerzawa) – zagospodarowanie wody deszczowej
  8. Siekierczyn – zagospodarowanie wody deszczowej
  9. Bolków – nasadzenia drzew i krzewów
  10. Gryfów Śląski – nasadzenia drzew i krzewów
  11. Wiadrów (gm. Paszowice) – nasadzenia drzew i krzewów
Przyroda łagodzi zmiany klimatu- program aktywnej edukacji o wpływie zmian klimatu na bioróżnorodność i otoczenie człowieka

Projekt edukacyjny „Przyroda łagodzi zmiany klimatu- program aktywnej edukacji o wpływie zmian klimatu na bioróżnorodność i otoczenie człowieka” ,finansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Głównym celem projektu jest edukacja dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie adaptacji do zmian klimatu oraz zachęcenie do działań na rzecz bioróżnorodności w najbliższym otoczeniu szkoły. Projekt skierowany jest do szkół z terenu Dolnego Śląska.

Małe projekty szkolne:

  1. Szkoła Podstawowa nr 4 w Polkowicach – ogródek ziołowy
  2. Szkoła Podstawowa nr 4 w Polkowicach – pergola z pnączami
  3. Szkoła Podstawowa Specjalna nr 12 w Legnicy – kwietna łąka i dom dla owadów
  4. Szkoła Podstawowa Nr 10 w Legnicy – zakątek z mchem chrobotkiem i roślinami absorbującymi zanieczyszczenia z otoczenia
  5. Szkoła Podstawowa w Snowidzy – ogródek meteorologiczny
  6. Szkoła Podstawowa Nr 19 w Legnicy – nasadzenia drzew i krzewów w przyszkolnym ogródku
  7. Szkoła Podstawowa Nr 4 w Jaworze – ogród przyjazny zapylaczom
  8. Szkoła Podstawowa nr 3 w Złotoryi – nasadzenia bylin i krzewów również mrozoodpornych
  9. Zespół Szkół im. Narodów Zjednoczonej Europy w Polkowicach – sad z wykorzystaniem starych odmian drzew owocowych
  10. Szkoła Podstawowa Nr 4 w Jaworze – aleja drzew i krzewów przyjaznych owadom zapylającym
  11. Zespół Szkół i Placówek im. W. Witosa w Bolkowie – ogród ziołowy
  12. Zespół Szkół im. Narodów Zjednoczonej Europy w Polkowicach – zbudowano czujnik do pomiaru zanieczyszczeń pyłowych powietrza
  13. Szkoła Podstawowa z O.P. w Zwróconej – zabezpieczono materiał (ścięte fragmenty drzewa) do obserwacji w tzw. drugim życiu drzewa, powstał kompostownik
  14. Szkoła Podstawowa z O.P. w Zwróconej – rabaty miododajne, hotele dla owadów
  15. Szkoła Podstawowa w Świerzawie – zwiększenie bioróżnorodności poprzez nasadzenia drzew
  16. Szkoła Podstawowa w Udaninie – ogród przyszkolny wraz z miejscem na poletko badawcze
  17. Szkoła Podstawowa w Sokołowcu – szkolny ogród doświadczeń, ogródek meteorologiczny – pomiary składników przyrody i ich wpływ na życie owadów
  18. Zespół Szkół Elektryczno-Mechanicznych w Legnicy – ogród werykalny, zielona ściana w szkole
  19. Szkoła Podstawowa nr 3 w Złotoryi – kącik z ławkami wśród licznych kwiatów, bylin i krzewów
  20. Szkoła Podstawowa nr 83 we Wrocławiu – stworzono miejsce przyjazne zwierzętom- owadom, jeżom i ptakom. Montaż pszczelich hoteli, karmników, domków dla jeży.
  21. Szkoła Podstawowa w Gierałtowcu – zasadzono glicynię, drzewa wiśni, jarzębiny oraz róże rabatowe
  22. Szkoła Podstawowa w Gierałtowcu -wykonano hotele i poidełka dla owadów. Zasadzono drzewa i wysiano łąkę kwietną
  23. Szkoła Podstawowa w Nowym Kościele – założono mini sad, składający się z dziesięciu krzewów owocowych i dziesięciu drzew owocowych
  24. Szkoła Podstawowa Wądrożu Wielkim – nasadzenia drzew i krzewów nektarodajnych
  25. Zespół Szkół Budowlanych w Legnicy – ogród wertykalny
  26. Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Rudnej – w pobliżu pasieki utworzono łąkę kwietną w formie poletka wraz z oczkiem wodnym.
  27. Zespół Szkół Społecznych w Dzikowcu – nasadzenia krzewów owocowych w szkolnym ogródku i na frontowym trawniku
  28. Szkoła Podstawowa nr 1 w Olszynie – ogród wertykalny – zielona ściana
  29. Szkoła Podstawowa w Biedrzychowicach – rabata kwietna i ziołowa
  30. Szkoła Podstawowa w Budzowie – filia w Grodziszczu – miejsce przyjazne zapylaczom- nasadzenia roślin nektarodajnych
  31. Szkoła Podstawowa w Budzowie – różane rabaty
  32. Niepubliczny Zespół Szkół Szkolno-Przedszkolny NURT we Wrocławiu – posadzono drzewa: jarząb pospolity, jarząb szwedzki
  33. Szkoła Podstawowa nr 2 w Prochowicach –  nasadzenia (drzewa, krzewy, byliny)
  34. Szkoła Podstawowa nr 2 w Prochowicach – posadzono: pelargonie, sadzonki ligusta, wierzby Iwy oraz Hakuro, zamontowano zbiornik na deszczówkę.
  35. Szkoła Podstawowa w Dąbiu – nasadzenia roślin, kwiatów i krzewów dla wzbogacenia bioróżnorodności
  36. Zespół Szkół nr 9 we Wrocławiu – zielony gabinet biologiczny bogaty w rośliny oczyszczające powietrze.
  37. Zespół szkół nr 9 we Wrocławiu – na wybrukowanym placu przed budynkiem szkoły ustawiono ławki w towarzystwie donic z kratownicami oraz obsadzono roślinami pnącymi i okrywowymi.
  38. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Męcince – szpaler kwietny z miododajnych roślin przyjaznych pszczołom i innym owadom zapylającym
  39. Szkoła Podstawowa w Kaczorowie – warzywny ogródek ekologiczny
  40. Szkoła Podstawowa w Kaczorowie – powstała ostoja dla zwierząt (jeży i zapylaczy)
  41. Szkoła Podstawowa nr 9 w Legnicy – powstał zielony zakątek z roślinami oczyszczającymi powietrze
  42. Szkoła Podstawowa w Wądrożu Wielkim – powstał ziołowy zakątek
  43. Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Lwówku Śląskim – ogródek ziołowy, zielona ściana, zainstalowano stację pogodową
  44. Szkoła Podstawowa w Sokołowcu – miejsca przyjazne pszczołom i innym owadom zapylającym, w którym posadzono miododajne rośliny,
  45. Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 we Wrocławiu – nasadzenia drzew i krzewów miododajnych

Polecane wpisy

Debata z mieszkańcami w Ligocie Pięknej

Debata z mieszkańcami w Ligocie Pięknej

Uczestnicy dyskutowali o problemie zmian klimatu, jego skutkach oraz o...
Warsztat wsparcia lokalnych polityk klimatycznych w Wiszni Małej

Warsztat wsparcia lokalnych polityk klimatycznych w Wiszni Małej

Dyskusję o możliwych rozwiązaniach z zakresu adaptacji do zmian klimatu...
Debata z mieszkańcami w Pogwizdowie

Debata z mieszkańcami w Pogwizdowie

Prowadzący omówili wpływ zmian klimatu na środowisko, otaczającą przestrzeń i...
Zielono – niebieska inicjatywa w Świątnikach

Zielono – niebieska inicjatywa w Świątnikach

Mieszkańcy Świątnik wraz liderkami z koła gospodyń wiejskich oraz uczniami...
Publikacja dot. pielęgnacji drzew w dobie zmian klimatu dla zarządców terenów zieleni, samorządów, mieszkańców

Publikacja dot. pielęgnacji drzew w dobie zmian klimatu dla zarządców terenów zieleni, samorządów, mieszkańców

W ślad za szkoleniem z zakresu ochrony drzew zorganizowanym w...
zielona-akcja-logo-2
Nawigacja
  • Aktualności
  • Projekty
    • W realizacji
    • Zrealizowane
  • Oferta
  • Fundacja
    • Zespół
    • Dokumenty
    • Archiwum
  • Zamówienia publiczne
  • Baza wiedzy
    • Nasze publikacje
    • Nasze inicjatywy
  • Kontakt
Dane kontaktowe

Fundacja Ekologiczna “Zielona Akcja”
al. Orła Białego 2, 59-220 Legnica

Tel.: (76) 862 94 30

Udogodnienia

Readable Experience

Lupa tekstowa
Czytelna czcionka
Highlight Links
Rozmiar czcionki
Domyślne
Ciemny kontrast
Jasny kontrast
Monochromia
Wysoki kontrast
Wysokie nasycenie
Niskie nasycenie
Ukryj obrazy
Maska do czytania
Highlight Hover
Duży ciemny kursor

Fundacja Ekologiczna "Zielona Akcja" Accessibility Statement

Accessibility Statement

  • zielonaakcja.pl
  • 30 March 2023

Compliance status

We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

Screen-reader and keyboard navigation

Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

  1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

    These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

  2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

    Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

Disability profiles supported in our website

  • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
  • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
  • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
  • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
  • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
  • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

Additional UI, design, and readability adjustments

  1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
  2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
  3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
  4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
  5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
  6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
  7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

Browser and assistive technology compatibility

We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

Notes, comments, and feedback

Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to